Επαγγελματίες μας είπαν..

Στο πλαίσιο του Προγράμματος “Δημιουργώ Επαγγελματικά” το μέλος της ομάδας μας Πέτρος Κωνσταντάς κατέγραψε απόψεις κάποιων από τους επαγγελματίες που γνωρίσαμε στο πλαίσιο του Προγράμματος από τη συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική ή τη συμβουλευτική (mentoring) δράση του Προγράμματος.

Μας μίλησαν για την επαγγελματική τους δραστηριότητα στο δημιουργικό ή τον πολιτιστικό κλάδο, για τις απόψεις τους για την επαγγελματική επιτυχία και τις αναζητήσεις τους.

Εβίτα Αγγελή

Κουκλοπαίκτρια/Κουκλοποιός/Εμψυχώτρια

«Η ενασχόληση με την τέχνη και τα παιδιά είναι μια διαρκής πρόκληση.Ο ρόλος του παιδαγωγού είναι να υποστηρίξει την ανεξάντλητη πηγή έκφρασης κάθε παιδιού, να σμιλέψει ψυχές»
«Η επαφή των παιδιών με την οποιαδήποτε μορφή τέχνης προσφέρει πλούσια ερεθίσματα για την καλλιέργεια της αισθητικής τους και τους δίνει την ευκαιρία να αναπτύξουν μια προσωπική σχέση με τον πολιτισμό».
«Στο εργαστήρι Τέχνης και Εκπαίδευσης «Βυσσινόκηπος» κατάφερα να κάνω το χόμπι μου επάγγελμα».
«Το βασικό στοιχείο της επιτυχημένης επαγγελματικής μου πορείας θεωρώ ότι είναι η οριοθέτηση των στόχων μου χωρίς παρεκκλίσεις και εκπτώσεις».
«Προτείνω σε όποιον θέλει να ασχοληθεί με κάτι ανάλογο να  μελετά συνεχώς και να είναι ανήσυχος. Η αίσθηση του καλού παιδαγωγού είναι αντιστρόφως ανάλογη με τη γνώση του. Όσα περισσότερα μαθαίνει τόσο λίγα ξέρει».

Η Εβίτα Αγγέλη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1988. Κατοικεί και εργάζεται  στα Ιωάννινα. Είναι κουκλοπαίχτρια- κουκλοποιός και εμψυχώτρια.

To 2010 ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Στη συνέχεια παρακολούθησε τον τριετή κύκλο σπουδών στο εργαστήρι υποκριτικής του Politheatro. Από τα σχολικά της χρόνια σπουδάζει μουσική. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στον τομέα του αρμονίου και συνεχίζει τα μαθήματά της στο σαξόφωνο και την φωνητική. Υπήρξε  μέλος της Εθνικής Ομάδας στίβου με πανελλήνιες και διεθνείς διακρίσεις.

Η συνεχής αναζήτηση στον χώρο της Τέχνης την οδήγησε στο Κουκλοθέατρο και το 2014 δημιούργησε το Εργαστήρι Τέχνης και Εκπαίδευσης  «Βυσσινόκηπος». Με την Κουκλοθεατρική Σκηνή του Βυσσινόκηπου έχει παρουσιάσει παραστάσεις σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Τον Δεκέμβρη του 2017 συμμετείχε στο Διεθνές Φεστιβαλ Κουκλοθεάτρου στο Κιλκίς με την Παράσταση «Όταν οι καμπάνες σταμάτησαν τον πόλεμο». Τον Σεπτέμβρη του 2018 θα ταξιδέψει στο Charleville- Mezieres της Γαλλίας και στο International Meetings of Paper Theater όπου επιλέχθηκε να συμμετέχει στο διεθνές project «Paper, puppet,people» ως νέα κουκλοπαίχτρια.

Οργανώνει σεμινάρια για εκπαιδευτικούς με αντικείμενο το κουκλοθέατρο, την κατασκευή κούκλας και το θεατρικό παιχνίδι.

——–

Τριανταφυλλιά Ανδρουλιδάκη

Βιωματικός – Πολιτιστικός Τουρισμός

“Τα πιο όμορφα πράγματα στη ζωή απαιτούν και τον περισσότερο κόπο. Δεν υπάρχει συνταγή για την επιτυχία.
Ώριμη σκέψη, αυτοσχεδιασμός, σωστοί συνεργάτες, αγάπη για αυτό που κάνεις είναι κάποια από τα κλειδιά της επιτυχίας. »

Γεννήθηκα στη Χίο και σπούδασα στο ΤΕΙ Πάτρας Ανακαίνιση και Αποκατάσταση Κτιρίων. Ασχολήθηκα με τη σχεδίαση και το design και εργαζόμουν σε αρχιτεκτονικό γραφείο μέχρι και το 2013.

Από μικρή ασχολούμαι με τον αθλητισμό αλλά τα τελευταία  δέκα χρόνια ασχολούμαι περισσότερο με την ποδηλασία, την ιστιοπλοΐα και το windsurfing. Όσο θυμάμαι τον ενήλικο εαυτό μου, ήδη από τα πρώτα φοιτητικά μου έτη, αυτό που πάντα μου άρεσε ήταν να ταξιδεύω και να ανακαλύπτω καινούρια μέρη, να γνωρίζω ανθρώπους παίρνοντας μέρος σε δραστηριότητες που αποκαλύπτουν τις ομορφιές της φύσης, την κουλτούρα, τον πολιτισμό, τα ήθη και τα έθιμα, την Αρχιτεκτονική της περιοχής επίσκεψής μου.  Έτσι, το 2013 επιστρέφοντας στη Χίο από ένα 6μηνο ταξίδι που συνδύαζε εργασία και αναψυχή, και η ιδέα να ασχοληθώ με τον τουρισμό ωρίμασε μέσα μου, προέκυψε η GOAT TRAILS. Από τότε μέχρι και σήμερα, δραστηριοποιούμαι στη Χίο και μαζί με την ομάδα μου προσπαθούμε να αναδείξουμε το νησί μας κυρίως μέσα από τον ποδηλατικό και πεζοπορικό τουρισμό. Η Χίος είναι ένα παρθένο μέρος που έχει πάρα πολλά να δώσει και προσφέρεται για ποιοτικό τουρισμό.

Τελευταία το ενδιαφέρον μου έχει στραφεί πολύ στον πολιτιστικό τουρισμό, μιας και η Χίος διαθέτει πλούσιο πολιτιστικό πλούτο. Το καλοκαίρι του 2018, πάντα με τη βοήθεια ανθρώπων που έχουμε κοινά ενδιαφέροντα και μέσα στα πλαίσια του εθελοντισμού οργανώσαμε ένα τριήμερο πολυσυλλεκτικό φεστιβάλ (NEBOTI FESTIVAL) σε 2 όμορφα χωριά της Νότιας Χίου.

——–

Ειρήνη Αποστολίδου

Καλλιτέχνης – Αγιογράφος

«Η μεγαλύτερη πρόκληση για κάποιον που δουλεύει μόνος του είναι να ξεπερνά κάθε φορά τα όρια που έχει βάλει στον εαυτό του. Φυσικά και η συνύπαρξη με άλλους δημιουργούς είναι πολλές φορές δύσκολη, αν έχεις να κάνεις με διαφορετικούς χαρακτήρες και διαφορετικές νοοτροπίες. Όμως με καλή διάθεση και υποχωρήσεις απ’όλες τις πλευρές, υπάρχουν θετικά αποτελέσματα».
«Με την αγιογραφία ξεκίνησα πριν πολλά χρόνια, ήταν κάτι που το ήθελα από μικρή, αφού έτσι κι αλλιώς ζωγράφιζα. Θέλω να πιστεύω ότι είναι η κύρια ενασχόλησή μου και κατόπιν όλα τα άλλα που θεωρώ ευχάριστα διαλείμματα. Το felting είναι κάτι που ασχολήθηκα και στο παρελθόν, αλλά ξεκίνησε δυναμικότερα, μετά την πιστοποίησή μου, στην Προσχολική Αγωγή, επηρεαζόμενη πολύ από την Παιδική Λογοτεχνία και τις διάφορες παιδαγωγικές μεθόδους».
«Με την Αγιογραφία ηρεμείς, βρίσκεις τον εαυτό σου, προσεύχεσαι, μαθαίνεις σημαντικά στοιχεία, γύρω από την ζωή των Αγίων, της Ελληνικής (βυζαντινής) Τέχνης. Προσπαθείς συνεχώς να βελτιώνεσαι και δεν σταματάς να μαθαίνεις. Η δημιουργία είναι τρόπος διεξόδου, ανάπαυσης και ζωής. Για το felting, καθώς και στις υπόλοιπες τεχνικές, απολαμβάνεις τη στιγμή, παρά την κούραση, καθώς ο σκοπός των δημιουργιών σου, είναι να χαρίσεις, αν μη τι άλλο, ένα χαμόγελο».

Η Ειρήνη Αποστολίδου ξεκίνησε το 1998 από την τέχνη της  Αγιογραφίας (φορητή εικόνα -τοιχογραφία). Αργότερα βρήκε κι άλλου είδους δημιουργικές διεξόδους. Άρχισε να ασχολείται με το κόσμημα, με τις μεικτές τεχνικές ενώ μετά από σπουδές Προσχολικής Αγωγή,  ανακάλυψε και «κόλλησε» με το felting, φτιάχνοντας κούκλες και ζωάκια από μαλλί (βρετανική τεχνική) Βλέποντας κανείς την σελίδα της στο facebook θα δει πλέον ότι ασχολείται με πολλές άλλες δημιουργίες ενώ έχει διοργανώσει και πολλές εκθέσεις ατομικές, αλλά και με άλλους δημιουργούς.

——–

Dion & Felle

Διονύσης Αρβανίτης – Ελευθερία Φώτου

Designer  Team

«Το πρώτο και το κύριο είναι να βρεις το «χαρακτήρα»-ταυτότητα που θα έχεις ως δημιουργός, να προσδιορίσεις τι θες να κάνεις και όλα σου τα βήματα βάσει του στόχου που έχεις θέσει. Πρέπει να έχεις δική σου φιλοσοφία και με βάση τη φιλοσοφία αυτή να ενεργείς και όχι να μπεις στην παγίδα τι θέλει το κοινό και ποιος είναι φτηνότερος. Αν χάσεις την ταυτότητά σου, στο τέλος χάνεις την αναγνωρισιμότητα σου».
«Η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές δεν είναι εύκολο και κάπου μπορεί να κολλήσει η δουλειά σου. Όμως η απόρριψη είναι μέσα στο παιχνίδι. Να έχεις θετική σκέψη, «δεν έγινε και τίποτα». Να λες «Είναι θέμα χρόνου. Το κάνω καλά, αναγνωρίζομαι, αν συνεχίσω να επιμένω θα βγει» Βοηθάνε και οι καλές συνεργασίες και με επαναληπτικές παραγγελίες. Το να σε προτιμούν και μάλιστα στις μέρες μας πού δύσκολα ξεκινάς νέες συνεργασίες είναι πολύ σημαντικό.»
«Πάντα υπάρχουν διαφωνίες. Όμως το σημαντικό είναι τη στιγμή που υπάρχουν διαφωνίες να υπάρχει διαλλακτικότητα, να ακούγονται όλες οι γνώμες. Επίσης είναι σημαντικό να τηρείται  η απόφαση που θα ληφθεί. Ούτε ο ένας να τραβάει τον άλλον πίσω ούτε να αισθάνεται αδικημένος. Το κυριότερο είναι να έχεις τον ίδιο στόχο και να υπάρχει κοινή λογική μέχρι που είσαι διατεθειμένος να φτάσεις για να τον πετύχεις το στόχο αυτό. Ο κοινός στόχος είναι σημαντικός ειδικά στην αρχή που υπάρχουν πιο συχνά διαφορετικές απόψεις.»

Η μοναδική δημιουργική ομάδα των Dion&Felle, του Διονύση Αρβανίτη και της Ελευθερίας Φώτου έχει διαγράψει μέσα σε 2 μόλις χρόνια μία ξεχωριστή πορεία στο χώρο του design ξύλινων αξεσουάρ και κοσμημάτων.

Με σπουδές εσωτερικής αρχιτεκτονικής στο ΤΕΙ Αθήνας ο Διονύσης Αρβανίτης και με σπουδές τοπογράφου επίσης στο ΤΕΙ Αθήνας η Ελευθερία Φώτου, επέστρεψαν στο Βόλο και αποφάσισαν να αξιοποιήσουν την μονάδα παραγωγής ξύλινων επίπλων της οικογένειας του Διονύση και να της δώσουν νέα πνοή, ανοίγοντας νέες προοπτικές με την σχεδίαση και παραγωγή ξύλινων αξεσουάρ και κοσμημάτων ξεκινώντας με τα πολύ ιδιαίτερα παπιγιόν των Dion&Felle. Ακολούθησαν μενταγιόν, σκουλαρίκια και ξύλινα διακοσμητικά αντικείμενα ιδανικά για δώρα, εμπνευσμένα άλλοτε από τη φύση και άλλοτε από την αρχαία ελληνική ιστορία ή μυθολογία… Όλα με την ξεχωριστή και εντελώς χειροποίητη υφή των προϊόντων Dion&Felle. Και η δημιουργία συνεχίζεται…

Με πολύ μεράκι και με υψηλό επαγγελματισμό, διέθεσαν τα προϊόντα τους σε καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, ξεκινώντας και τις πρώτες προσπάθειες διεθνούς προώθησης ενώ προβάλλονται συστηματικά στο διαδίκτυο στη δική τους σελίδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στην ιστοσελίδα τους.

——–

Βασιλεία Βερβεράκη

Δημιουργός- Σχεδιάστρια

«Έχοντας καλλιτεχνικές ανησυχίες από μικρή, η ενασχόληση μου με οτιδήποτε χειροποίητο ήταν μονόδρομος. Όταν δημιουργώ είμαι πραγματικά ευτυχισμένη».
«Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετώπισα όταν αποφάσισα να κάνω το χόμπι μου επάγγελμα, ήταν όταν έπρεπε να αποχωριστώ τις δημιουργίες μου. Γρήγορα όμως κατάλαβα ότι η ικανοποίηση του πελάτη είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή για έναν δημιουργό».
«Τα βασικά συστατικά ενός πετυχημένου brand, εκτός από την ποιότητα, είναι η αγάπη, η έμπνευση, η πρωτοτυπία και το προσωπικό ύφος που έβαλε ο καλλιτέχνης στο έργο του για να το κάνει τόσο μοναδικό».
«Για να πετύχεις σε αυτή τη δουλειά πρέπει πρώτα εσύ ο ίδιος να τη δεις σαν πραγματική δουλειά. Θα χρειαστείς τη φαντασία και το μεράκι του ερασιτέχνη αλλά είναι αναγκαία η σοβαρότητα και η πειθαρχία του επαγγελματία. Και μη ξεχνάς ότι εκτός από δημιουργός πρέπει να γίνεις και λίγο… έμπορος.  Αυτός είναι κατά τη γνώμη μου ο μεγαλύτερος σκόπελος για έναν γνήσιο καλλιτέχνη».

Η Βασιλεία Βερβεράκη γεννήθηκε στην Χίο και σπούδασε γραφιστική στην Αθήνα όπου και έμεινε για πάνω από 10 χρόνια δουλεύοντας σε περιοδικά ως γραφίστας και ως παραγωγός διαφήμισης. Όταν επέστρεψε στην Χίο, ξεκίνησε με την διοργάνωση και τον στολισμό  εκδηλώσεων όμως τα τελευταία χρόνια αποφάσισε να σπουδάσει και να αφιερωθεί αποκλειστικά με το πάθος της δηλαδή την σχεδίαση και κατασκευή κοσμημάτων.

Έχει πλέον ανοίξει το δικό της εργαστήριο στην Χίο, συνδυάζοντας έτσι το κόσμημα με τις παλιές της  αγάπες, όπως τη κατασκευή διαφόρων χειροποίητων δημιουργιών,τις εικονογραφήσεις και οτιδήποτε άλλο μπορούν να φτιάξουν τα χέρια της. Αξιοποίησε τοπικά υλικά όπως το δάκρυ της μαστίχας, τα φύλλα του σχίνου κ.α. χρησιμοποιώντας τα για να κατασκευάσει κοσμήματα, έχοντας έτσι διασφαλίσει σημαντικές συνεργασίες με τουριστικά καταστήματα και ξενοδοχεία.

——–

Άλκης Βλείωρας

Μουσικός  Παραγωγός – DJ

«Η προσήλωση στα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το  brand, και η σωστή ανάδειξη τους με τις ανάλογες πρακτικές marketing είναι το είναι τα βασικό στοιχεία ενός πετυχημένου brand για έναν καλλιτέχνη/δημιουργό».
«Το να παραμένει κάποιος δημιουργικός, ανεξάρτητα απο το τι αντιμετωπίζει στην καθημερινοτητα του είναι πιστεύω η μεγαλύτερη προκλήση στην καθημερινότητα ενός καλλιτέχνη/δημιουργού».
«Θα συμβούλευα κάποιον που θα ήθελε να ασχοληθεί επαγγελματικά με το συγκεκριμένο αντικείμεν να το κάνει μόνο αν είναι οπλισμένος με υπομονή, και να γνωρίζει πως πολλές φορές θα θέλει να τα παρατήσει».
«Στην ελληνική αγορά οι οικονομικές προκλήσεις είναι τεράστιες για την οργανώση ενός μουσικού δρώμενου. Η έλλειψη χορηγών είναι αυτή που κάνει ίσως τη μεγαλύτερη διαφορά, αφού οι συνεργασίες, η σωστή οργάνωση και προώθηση έρχονται με την εμπειρία».

Αν και ηλεκτρολόγος μηχανικός στις ακαδημαικές του σπουδές ο Άλκης ξεκίνησε να δραστηριοποιείται απο μικρός στο Βόλο ως μουσικός παραγωγός και διοργανωτής εκδηλώσεων. Πλέον ασχολείται με την ηλεκτρονική μουσική και την προωθεί μέσω του Youtube καναλιού “Madorasindahouse”,και της διοργάνωσης εκδηλώσεων με καλλιτέχνες που είναι γνωστοί στο χώρο σε όλη την Ευρώπη.

Είναι ένας άνθρωπος πολύ οργανωτικός, ανοιχτός σε ιδέες αλλά και σε άλλα μουσικά είδη. Μπορούμε να βρούμε τα έργα του και στο spotify όπου είναι και community manager.

——–

Κυριακή Γιαννούλη

Πολιτιστική Διαχείριση

 

«Το πάθος μου για τον πολιτιστικό τομέα με ωθεί στο να ψάχνω διαρκώς καινούριους -εργασιακούς ή μη, δρόμους. Το πεδίο του πολιτισμού χρειάζεται ανθρώπους που θα αγαπούν, θα σέβονται και θα ενδιαφέρονται πραγματικά να ασχοληθούν και να μάθουν».
«Καταγόμενη από έναν τόπο με πλούσιο πολιτιστικό περιβάλλον αναμφίβολα δέχτηκα από πολύ μικρή ηλικία τα απαραίτητα ερεθίσματα που διαμόρφωσαν τον χαρακτήρα μου και φυσικά με ώθησαν έμμεσα να σπουδάσω ιστορία και συντήρηση».
«Σημαντικό για να ακολουθήσει κάποιος τον τομέα του πολιτισμού είναι η αναγνώριση και η αποδοχή αυτού ως εργασία και όχι ως δουλειά. Μέσα από αυτό θα μπορέσει να δώσει ένα σημαντικό κομμάτι του εαυτού του το οποίο έμμεσα θα προσφέρει πολλά στους ταξιδιώτες/επισκέπτες/θεατές κλπ».

Η Κυριακή Γιαννούλη κατάγεται από την Επίδαυρο.  Σπούδασε ιστορία και συντήρηση έργων ζωγραφικής στα Ιωάννινα. Αυτό το διάστημα ολοκληρώνει το μεταπτυχιακό της με ειδίκευση στην Βυζαντινή Ιστορία.

Εργάζεται από πολύ μικρή ηλικία σε διάφορες θέσεις εξυπηρέτησης πελατών και πωλήσεων αλλά αυτό που την ενδιαφέρει περισσότερο από όλα είναι το κομμάτι της συντήρησης και των ανασκαφών. Επιπρόσθετα εξετάζει και διάφορες άλλες πιθανότητες όπως το πεδίο του τουρισμού ή η οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων.

——–

Woodicrafts

Φιλία Γλύκα – Γιώργος Κοτσιώρης

Designers Team

«Η μεγαλύτερη πρόκληση στην αμφίδρομη σχέση δημιουργού- πελάτη είναι αφενός ο πελάτης να κατανοήσει τη δουλειά που κρύβεται πίσω από την κατασκευή του κάθε αντικειμένου και αφετέρου ο δημιουργός να αφουγκραστεί τις ανάγκες του πελάτη και να προσαρμόσει τα αντικείμενα που παράγει βάσει αυτών».
«Αντλούμε έμπνευση από την πλούσια πολιτισμική κληρονομιά του τόπου και χρησιμοποιούμε κυρίως τοπικά ξύλα, όπως το μαστιχόδεντρο και η ελιά. Μέσα από τη δουλειά μας θέλουμε να αναδείξουμε τις δυνατότητες  του υλικού, με έμφαση στην απλότητα που έχει από τη φύση του».
«Σκοπός μας είναι η δημιουργία πρωτότυπων, μοναδικών και διαχρονικών αντικειμένων μέσα από το συνδυασμό της παραδοσιακής φόρμας με σύγχρονα στοιχεία. Ζητούμενο είναι, ο επισκέπτης του νησιού να παίρνει μαζί του φεύγοντας ένα κομμάτι από τον τόπο που θα αντέξει στο χρόνο».
«Το να δημιουργείς μία δική σου επιχείρηση σε μία δύσκολη ομολογουμένως εποχή και μάλιστα παράγοντας εξολοκλήρου το σύνολο των προϊόντων σου,  είναι από μόνο του μία πρόκληση. Κάνοντας όμως αυτό που αγαπάς, αντλείς την ψυχική δύναμη να αντιμετωπίζεις όλα τα προβλήματα που προκύπτουν».

Η ιδέα των Woodicrafts ξεκίνησε πριν από αρκετό καιρό και υλοποιήθηκε το 2016  από το Γιώργο Κωτσιώρη και τη Φιλία Γλύκα με το άνοιγμα εργαστηρίου κατασκευής χειροποίητων ξύλινων αντικειμένων και καταστήματος στο νησί της Χίου.

Ο Γιώργος γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου και μεγάλωσε. Σπούδασε Λογιστική και εργάστηκε σαν λογιστής έως το 2015. Ξεκίνησε ερασιτεχνικά την ενασχόλησή του με το ξύλο πριν από δέκα χρόνια κατασκευάζοντας στην αρχή μικρά έπιπλα. Όσο το ενδιαφέρον και οι γνώσεις για τη χρήση του υλικού αυξάνονταν και καθώς ανακάλυπτε τις δυνατότητες νέων μηχανημάτων και τεχνικών, η ενασχόλησή του εστιάστηκε στον ξυλότορνο.

Η Φιλία γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Χίο.  Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο ΕΜΠ και ασχολήθηκε από μικρή με το σχέδιο και τη ζωγραφική. Έχει λάβει μέρος σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και εργάστηκε ως αρχιτέκτονας έως το 2015. Η αγάπη της για τη ζωγραφική και τα εφόδια που πήρε από τις σπουδές της στο σχέδιο την βοηθούν πλέον στο σχεδιασμό και τη διακόσμηση των αντικειμένων.

——–

Απόστολος Ζαχαράκης

Φωτογράφος

«Η μεγαλύτερη επαγγελματική πρόκληση στην καθημερινότητα ενός φωτογράφου είναι να παραμένει δημιουργικός μέσα στην  σουρεαλιστική ελληνική πραγματικότητα».
«Αν αγαπάς πραγματικά την φωτογραφία, αν ΔΕΝ μπορείς χωρίς αυτή, αν σου είναι εσωτερική ανάγκη,αν έχεις γερή μέση και γόνατα, τότε ναι, γίνε φωτογράφος ! Διαφορετικά γίνε κάτι άλλο, έτσι κι αλλιώς πλούσιος δεν μπορείς να γίνεις πια με την φωτογραφία»!
«Η μεγαλύτερη πρόκληση στην μετάβαση της φωτογραφίας απο χόμπι σε επάγγελμα είναι να συνειδητοποιήσεις ότι πια παράγεις ένα προϊόν με κόστος και τιμή προς πώληση και ζεις από αυτό κι όχι ένα αποτέλεσμα εσωτερικής αναζήτησης».
«Η τεχνολογία θα καθορίσει τις εξελίξεις και οι τάσεις θα προκύψουν μέσα από αυτή. Φαντάζομαι ότι μόνο η ειδησιογραφική φωτογραφία θα παραμείνει (σχετικά) σταθερή και οτιδήποτε άλλο θα αλλάξει δραματικά και μη αναστρέψιμα».

Ο Απόστολος γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε Τεχνολογία Τροφίμων στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Διεύθυνση Φωτογραφίας στη Σχολή Κινηματογράφου του Λυκούργου Σταυράκου και Φωτογραφία στην LEICA Academy Creative Photography.

Απο νεαρός που καταπιάστηκε με την φωτογραφία  δεν σταμάτησε ποτέ να φωτογραφίζει ολα αυτά που συνέβαιναν γύρω του και ασχολήθηκε με την φωτογραφία τόσο εμπορικά όσο και καλλιτεχνικά.  Ήταν ο επίσημος φωτογράφος 3 Παγκόσμιων Πρωταθλημάτων Υδατοσφαίρισής, 5 Διεθνών Φεστιβάλ Μουσικού Θεάτρου και αποτελεί μέλος της Ένωσης Φωτορεπόρτερ Ελλάδας από το 2006. Σήμερα αναλαμβάνει φωτογραφικές εργασίες και projects, και συνεργάζεται τόσο με διαφημιστικές εταιρείες όσο και με μικρές ιδιωτικές επιχειρήσεις, αθλητικούς και καλλιτεχνικούς φορείς.

Ένα από τα κομβικά σημεία της καλλιτεχνικής του πορείας αποτέλεσε και η συμμετοχή του στην προσπάθεια αναβίωσης του ταξιδιού του Ιάσονα και των Αργοναυτών, ένα ταξίδι διάπλους της Ελλάδας από το Αιγαίο μέχρι το Ιόνιο πέλαγος στο οποίο κατέγραψε μοναδικές στιγμές.

——–

Μυρτώ Θεοδώρογλου

Γραφίστρια – Αρθρογράφος

«Η καθημερινή πρόκληση είναι η επαφή με μια πλήρως αμαθή ως προς το αντικείμενο αγορά, που μπορεί να νομίζει ότι χρειάζεται την γραφιστική υποστήριξη αλλά χωρίς να γνωρίζει το γιατί ή το τι είναι η γραφιστική υποστήριξη ενός brand, μιας επιχείρησης».
«Η μεγάλη πρόκληση στην επιλογή ενασχόλησης με την γραφιστική είναι η απομυθοποίηση, αφ’ ενός του ίδιου του χαρακτήρα του επαγγέλματος, αφ’ ετέρου των συνθηκών εργασίας».
«Έχω πείσμα να συνεχίζω και μια τάση, την κάθε επαγγελματική απογοήτευση να την αντικαθιστώ από το επόμενο επιτυχημένο εγχείρημα».
«Ο επαγγελματισμός, η συνεχής αυτοπροβολή, όσο κουραστικό κι αν είναι, η συνεχής ανάμιξη με πολιτιστικά δρώμενα, διαγωνισμούς κλπ και θα τολμούσα να πω ο έντονος πειραματισμός, με μια διάθεση αναίρεσης/αποδόμησης του “σταθερού” προσωπικού στυλ είναι πιστεύω βασικά στοιχεία μιας πετυχημένης ταυτότητας για έναν γραφίστα».
«Ο πολιτιστικός κλάδος  στην Χίο μπορεί να αποτελέσει πεδίο επαγγελματικής απασχόλησης για κάποιον αν δοθεί συστηματικά από τις δομές του νησιού ο χώρος και οι προυποθέσεις για κάτι τέτοιο. Δεν μπορεί ένας ελεύθερος επαγγελματίας να μορφώσει και να διαμορφώσει από μόνος του μια αγορά που δεν έχει εξοικειωθεί με την επαγγελματική πτυχή του πολιτισμού».
«Παρατηρώ μια άνοδο σε νέα ή πρόσφατα φεστιβάλ και την ανάπτυξη ενός ευρύτερου πολιτισμικού κύκλου που δημιουργείται από νέους ανθρώπους που μπορεί να συνδυαστεί με την ταυτότητα του νησιού της Χίου (μαστίχα, εναλλακτικός τουρισμός, λογοτεχνία) ή ακόμη και με την εμπορική δραστηριότητα. Νομίζω ότι ο στόχος είναι να συνδυαστούν όλα αυτά σε μια νέα εξωστρεφή ταυτότητα του νησιού».

Η Μυρτώ Θεοδώρογλου γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη και κατάγεται από την Χίο. Απόφοιτος πληροφορικής και γραφιστικής, εργάζεται ως γραφίστρια και καθηγήτρια web design, ενώ παράλληλα συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και αρθρογραφεί στο maxmag.gr.

Ασφυκτιά στην αδράνεια και στον ελεύθερό της χρόνο καίει βενζίνη και καταπιάνεται με νέα αντικείμενα σπουδών.

——–

Κωνσταντίνος Καζούκας

Αρχιτέκτονας – Φωτογράφος -Δημιουργός Ηχητικών Συστημάτων

«Η μεγαλύτερη επαγγελματική πρόκληση στην καθημερινότητα ενός δημιουργού/καλλιτέχνη είναι να μπορέσει να  πραγματοποιήσει έναν  διάλογο με τον απλό άνθρωπο και όχι μόνο με κάποιους ειδικούς του αντίστοιχου κλάδου».
«Η μεγαλύτερη πρόκληση στην διαδικασία μετάβασης ενός αντικειμένου ενασχόλησης από χόμπι σε  επάγγελμα είναι η όσο το δυνατόν μικρότερή απόκλιση από τις αρχικές ιδέες από την στιγμή που  θα  υιοθετηθούν  νέες παράμετροι».
«Το βασικό στοιχείο ενός πετυχημένου brand πιστεύω είναι η απλότητα που αυτό μεταφέρει τον χαρακτήρα του προϊόντος και των ιδιοτήτων του».
«Για να παραμένει κάποιος δημιουργικός και δραστήριος στην σημερινή πραγματικότητα θα πρέπει κάποιες στιγμές να απομονώνεται από τα ερεθίσματα του σύγχρονου τρόπου ζωής ώστε να βυθίζεται στον εσωτερικό του κόσμο και από εκεί να καλλιεργεί την φαντασία του και να αντλεί τις ιδέες του».
«Οι συνεργασίες στα επαγγελματικά θεωρώ ότι είναι το «α» και το «ω». Ο καθένας έχει την ειδικότητα και αυτός είναι ο μόνος κατάλληλος να λύσει τα προβλήματα του αντικειμένου του. Μόνο με την σωστή συνέργεια των διαφορετικών ειδικοτήτων μπορεί να δοθεί λύση σε ένα πολυδιάστατο πρόβλημα που συνήθως είναι η δημιουργία, είτε αυτή είναι τέχνη είτε η κατασκευή κάποιου προϊόντος».

Ο Κωνσταντίνος δραστηριοποιείται ως αρχιτέκτονας τα τελευταία χρόνια στα Ιωάννινα.  Αναλαμβάνει επιλεγμένες αναθέσεις με κύριο γνώμονα την ποιότητα, την λειτουργικότητα και την αισθητική. Επίσης ασχολείται με την φωτογραφία το τελευταίο πλέον χρόνο  και επαγγελματικά.

Σε νεαρή ηλικία έκανε σπουδές στην κλασσική κιθάρα  γεγονός που τον έφερε πιο κοντά στη μουσική και τον βοήθησε να την αγαπήσει. Θεωρεί την τελευταία πρωτίστως είδος ανάγκης. Παράλληλα η ενασχόληση του στον ελεύθερο του χρόνο με τον προγραμματισμό υπολογιστών, ηλεκτρονικών κατασκευών και την ακουστική επιστήμη τον οδήγησαν  στο να παντρέψει τα παραπάνω και να κατασκευάσει  ένα πρωτότυπο ηχοσύστημα που αποτελείται από μία κεντρική μονάδα (πηγή-επεξεργαστής ήχου- ενισχυτές) και δύο ηχεία ιδιαίτερου design σε μικρό μέγεθος  ούτως ώστε να μπορούν να ενσωματωθούν στο σύγχρονο περιβάλλον διημέρευσης.

Ο κύριος σκοπός είναι η πιστή κι αληθοφανής απόδοση του ήχου ώστε να δημιουργείται μια ψευδαίσθηση ζωντανής εκτέλεσης της μουσικής. Το επόμενο βήμα είναι να προχωρήσει στην εμπορική εκμετάλλευση του.

——–

Λίλα Κίσσα – Φραγκομίχαλου

Συγγραφέας εικονογραφημένων μυθιστορημάτων «fantasy»-Ζωγράφος

«Είναι πραγματική απόλαυση να γράφω και να εικονογραφώ για τον Ονειρόκοσμό μου! Και τεράστια αυτοπραγμάτωση, όταν αυτός γίνεται αληθινός για τους συνανθρώπους μου»!
«Πετυχημένη ταυτότητα ενός συγγραφέα δεν υλοποιείται, κατά τη γνώμη μου, παρά μόνο μέσα από το ίδιο το έργο. Στα καλλιτεχνικά επαγγέλματα άνθρωπος και εργασία συμπίπτουν. Αν παραμείνει κανείς αυθεντικός, φιλότιμος, κοινωνικός και με αγάπη για το αντικείμενό του, το κοινό θα καταλάβει»!
«Η μεγάλη πρόκληση που συναντώ καθημερινά είναι το να κερδίσω την εμπιστοσύνη των fantasy αναγνωστών ως ελληνίδα συγγραφέας. Γι’ αυτό εργάζομαι σκληρά σε όλα τα επίπεδα, για να τους προσφέρω κάτι που να αξίζει διαχρονικά. Δημιουργώ χαρακτηριστική «ταυτότητα» στοχεύοντας σε εξειδικευμένο κοινό».

Η Λίλα Κίσσα γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε Γαλλική Φιλολογία και ασχολήθηκε με τη διδασκαλία ξένων γλωσσών για αρκετά χρόνια. Το 2007 μαζί με τον σύζυγό της Δημήτρη Φραγκομίχαλο αποφάσισαν να μετακομίσουν στον τόπο καταγωγής τους, τη Χίο. Το φυσικό περιβάλλον του νησιού και το μεσαιωνικό ύφος πολλών οικισμών ενεργοποίησαν ακόμα περισσότερο τη φαντασία της Λίλας και μαζί με την κλίση που από παιδί είχε στη ζωγραφική ασχολήθηκε με το στυλ σχεδίασης manga (ιαπωνικό κόμικ). Το 2011 εμπνεύστηκε την Angel Eyes, έναν ονειρόκοσμο που απαρτίζεται τόσο από εικόνα όσο και από λογοτεχνικό κείμενο. Αυτή τη στιγμή η Λίλα έχει εκδόσει τα πρώτα 2 βιβλία από το εικονογραφημένο μυθιστόρημα φαντασίας Angel Eyes, που έχει γίνει ιδιαίτερα αγαπητό στο αναγνωστικό κοινό και θα ολοκληρωθεί σε συνολικά 6 βιβλία. Με το έργο αυτό φιλοδοξεί παράλληλα να αναβιώσει το εικονογραφημένο λογοτεχνικό βιβλίο, το οποίο ως είδος γνώρισε μεγάλη άνθηση κατά το 19ο αιώνα μέχρι και τις αρχές του 20ου, αλλά έπαψε να υποστηρίζεται από τους εκδοτικούς οίκους, κυρίως γιατί η πληρωμή ενός καλού εικονογράφου, εκτός από το συγγραφέα, επιβάρυνε το τελικό κόστος του βιβλίου. Η Λίλα μοιράζεται τον ονειρόκοσμό της με τον Δημήτρη, ο οποίος στηρίζει αδιάκοπα το project με όποιον τρόπο μπορεί. Αν και Νομικός-Επιθεωρητής Εργασιακών Σχέσεων στο επάγγελμα, ενεργεί ως διαχειριστής του ταλέντου της Λίλας, των πωλήσεων και της διαμόρφωσης του brand της, ενώ έχει επίσης και την φιλολογική επιμέλεια των βιβλίων της. Και οι δύο μαζί προωθούν τα βιβλία, το artwork και άλλα προϊόντα της Angel Eyes σε Φεστιβάλ του Φανταστικού και της Pop culture στην Ελλάδα, όπου έχουν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν με το αναγνωστικό κοινό.

——-

Παναγιώτα Κουτσούκου

Πολιτιστική διαχείριση

«Η ενασχόληση με το πεδίο του πολιτισμού ξεκίνησε από μια έντονη επιθυμία και προσδοκία για τη διάσωση της πολιτισμικής ταυτότητας του κάθε τόπου που με φιλοξενούσε».
«Ο πολιτισμικός κλάδος σε σχέση με τις νέες τεχνολογίες αποτελεί το κλειδί για την εξωστρέφεια και την ενίσχυση των δυνατοτήτων μας ως χώρα».
«Η δημιουργία ταυτότητας είναι μια πρόκληση στη διαχείριση μιας πολιτιστικής μονάδας όπως το Οικομουσείο Ζαγορίου,  ειδικά στην Ελλάδα που δεν έχει θεσμοθετηθεί το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη διαχείριση των Οικομουσείων. Το βασικό συστατικό για τη δημιουργία μιας πετυχημένης ταυτότητας μιας πολιτιστικής μονάδας  είναι το κοινό όραμα από όλους που αποτελούν την ομάδα».
«Η επιμονή στο στόχο για το συντονισμό ενός επιτυχημένου εγχειρήματος ανατροφοδοτεί την ενέργεια που κατά καιρούς εξαντλείται».
«Το να είσαι μέλος μιας δημιουργικής πολιτισμικής μονάδας που έχει κοινωνικό αντίκτυπο δίνει  προστιθέμενη αξία στη δουλειά σου και στην προσωπικότητα σου».

Η Παναγιώτα κατάγεται από την Πάτρα, σπούδασε στην Ελλάδα συντήρηση Έργων Τέχνης και έπειτα στην Ιταλία αρχιτεκτονική και ειδικεύτηκε στην αποκατάσταση κτιρίων. Εκεί δούλεψε για αρκετά χρόνια στο πεδίο των ερευνητικών προγραμμάτων, μέχρι που γύρισε στην Ελλάδα όταν προέκυψε μια ευκαιρία στην περιοχή του Ζαγορίου για την αποκατάσταση παλαιών κτιρίων. Εκεί μαγεύτηκε με τον τόπο και δραστηριοποιήθηκε αρκετά με τους ντόπιους επιδιώκοντας μάλιστα συνεργασίες και συγκροτώντας μαζί με άλλα έξι άτομα το «Οικομουσείο Ζαγορίου», υπό τη μορφή ΚΟΙΝΣΕΠ, με στόχο να γίνει ένα ανοιχτό βιωματικό μουσείο στην περιοχή του Ζαγορίου (Ζαγοροχώρια). Τα τελευταία χρόνια εργάζεται για το Υπουργείο Πολιτισμού στα έργα συντήρησης και αποκατάστασης του μνημειακού πλούτου ης χώρας και διδάσκει στα ΙΕΚ στο σχετικό τμήμα για την συντήρηση Αρχαιοτήτων και Έργων τέχνης. Ασχολείται αρκετά και με ευρωπαϊκά προγράμματα όπως το πρόγραμμα Erasmus+ στο οποίο πρόσφατα μάλιστα συνεργάστηκε με την Πορτογαλία φέρνοντας φοιτητές με στόχο την δημιουργία αντικειμένων μέσα από τα οποία άνθρωποι με προβλήματα όρασης θα μπορούσαν να ανακαλύψουν την ομορφιά των μνημείων. Η ίδια θεωρεί τις σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ των ανθρώπων καθοριστικό παράγοντα για τις συνεργασίες της.

——

Ελένη Κωστάλα

Πολιτιστική Διαχείριση

«Η μεγαλύτερη πρόκληση στον σχεδιασμό μιας πολιτιστικής δράσης είναι.ι κατά τη γνώμη μου, να μην επαναπαυόμαστε. Πολύ συχνά αναπτύσσουμε μεθοδολογίες και πρακτικές, οι οποίες μπορεί να μας διευκολύνουν, αλλά ταυτόχρονα μπορεί να μας εμποδίζουν από το να σκεφτούμε πρωτότυπα. Αντίθετα, αν σκεφτόμαστε «έξω από το κουτί», μπορεί να ανακαλύψουμε τρόπους για να αντιμετωπίσουμε όλες τις επιμέρους προκλήσεις όπως οι συνεργασίες, η χρηματοδότηση και η επιτυχής επικοινωνία».
«Τα επόμενα χρόνια θα δούμε μία πιο έντονη σύνδεση του πολιτισμού με άλλους τομείς της οικονομίας, όπως ο τουρισμός και οι Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό δημιουργούνται και νέες θέσεις εργασίας και ειδικότητες για ανθρώπους των Κλάδων Δημιουργίας και Πολιτισμού και νέα προϊόντα, κυρίως στο ψηφιακό περιβάλλον. Κάτι τέτοιο αποτυπώνεται και στην τάση της ελληνικής πολιτιστικής πολιτικής να ακολουθήσει την ευρωπαϊκή τάση για το δημιουργικό κλάδο. Νομίζω ότι ήδη βλέπουμε ενδιαφέροντα και συναρπαστικά πράγματα, κυρίως στο πεδίο των συνεργειών».
«Θα συμβουλευα κάποιον που θα ήθελε να ασχοληθεί επαγγελματικά με την οργάνωση πολιτιστικών δράσεων, πρώτα από όλα, να γίνει ο ίδιος μανιώδης καταναλωτής πολιτιστικών προϊόντων, να διαβάσει πολύ και να παρακολουθήσει κάποιο προπτυχιακό ή μεταπτυχιακό πρόγραμμα – στα ελληνικά πανεπιστήμια έχει πολύ καλά προγράμματα σπουδών πολιτιστικής διαχείρισης – το οποίο θα του δώσει την δυνατότητα να αποκτήσει ακαδημαϊκή γνώση και δεξιότητες που είναι απαραίτητες στον τομέα αυτό».

Η Ελένη εργάζεται στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου στην Χίο ως επικοινωνιολόγος. Ένα σημαντικό μέρος της δουλειάς της περιλαμβάνει την διοργάνωση πολιτιστικών δράσεων και άλλων γεγονότων. Εδώ και χρόνια έχει δραστηριοποιηθεί επαγγελματικά στον τομέα της πολιτιστικής  διαχείρισης σε τοπικό επίπεδο. Παράλληλα, παρέχει εθελοντικά υποστήριξη σε συλλόγους και ομάδες της Χίου  στον τομέα της διοργάνωσης και της επικοινωνίας πολιτιστικών γεγονότων. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν το δημιουργικό κλάδο (creative industries) ως μοχλό ανάπτυξης καθώς και τη δημιουργική εργασία.

—–

Χριστίνα Κωστούλα

Σχεδιάστρια – Δημιουργός Αξεσουάρ Μόδας

 «Θέλησα να εντάξω στην καθημερινότητά μου αυτό που αγαπώ να κάνω, να ζωγραφίζω και να δημιουργώ! Όταν αγαπάς και σου αρέσει αυτό που κάνεις προσπαθείς και βρίσκεις πάντα τρόπους να το διατηρείς και να το εξελίσσεις». 
«Το βασικό συστατικό επιτυχίας για ένα brand για μένα είναι ο δημιουργός να καθορίσει ποιος είναι ο χαρακτήρας του προιόντος του, τι εκφράζει, τι  αντιπροσωπεύει και πώς αυτό επικοινωνείται προς τα έξω, προς το κοινό του. Με λίγα λόγια η σωστή αντίληψη που έχει ο δημιουργός για το προϊόν του».
«Τα τελευταία χρόνια υπάρχει τάση αναγνώρισης και εκτίμησης προς τους δημιουργούς ειδικά των ελλήνων σχεδιαστών- designers από τους αγοραστές της Ελλάδας και του εξωτερικού. Αυτό είναι αρκετά αισιόδοξo για τους δημιουργούς».
«Θα πρότεινα σε όποιον θέλει να ασχοληθεί με τον δημιουργικό κλάδο να χρησιμοποιήσει την αρχική του ιδέα ως βάση και στη συνέχεια να την εμπλουτίζει με νέα δεδομένα αφήνοντας ελεύθερο τον εαυτό του να αφουγκραστεί και να ακούσει το ένστικτό του για αυτό που θα επιλέξει να κάνει».

Η Χριστίνα Κωστούλα γεννήθηκε στα Ιωάννινα και είναι designer. Σχεδιάζει και ζωγραφίζει πάνω σε καπέλα και άλλα αξεσουάρ τα οποία μεταμορφώνει. Σπούδασε πολιτισμική τεχνολογία στο πανεπιστήμιο Αιγαίου και απασχολήθηκε για αρκετά χρόνια στο χώρο των περιοδικών, της μόδας και των εκδηλώσεων και αργότερα σε ηλεκτρονικές ενημερωτικές εκδόσεις στα Ιωάννινα.  Ωστόσο οι καλλιτεχνικές και δημιουργικές τις ανησυχίες την οδήγησαν τα τελευταία δύο (2) χρόνια στην σχεδίαση καπέλων σε διάφορα σχέδια και στην εμπορική τους αξιοποίηση.

——-

Ελένη Κώτση

Διοργάνωση Πολιτιστικών Εκδηλώσεων

«Εάν σε αγγίζει η τέχνη, μπορείς να την αισθανθείς, να γίνεις ένα μαζί της, τότε σίγουρα μπορείς να την προβάλλεις με επιτυχία προς τα έξω, γιατί θα έχεις την παρατηρητικότητα να αποκρυπτογραφήσεις την ταυτότητα και την μοναδικότητα του καλλιτέχνη και της τέχνης, που είναι και το ζητούμενο στην όλη υπόθεση».
«Το απολαυστικότερο πράγμα στην διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων είναι ότι έρχεσαι σε απευθείας επαφή με τους καλλιτέχνες και την τέχνη που πρεσβεύουν. Αφουγκράζεσαι τη σκέψη τους, τα συναισθήματα τους, την αγάπη, την τρέλα, τον τρόπο έκφρασής τους και καταλήγεις να τους θαυμάζεις»!
«Σίγουρα δεν είναι εύκολο να διοργανώνει κανείς  πετυχημένες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Προϋποθέτει κατάλληλο υπόβαθρο σπουδών, πολλή υπομονή, ευελιξία και προσήλωση στον στόχο, αλλά η χαρά του αποτελέσματος και η αποδοχή από το κοινό καταφέρνει και σβήνει όλη την κούρασή σου».  

Η Ελένη μεγάλωσε τα πρώτα της παιδικά χρόνια στην Γερμανία και γύρισε στα Ιωάννινα στην εφηβεία. Σπούδασε δημόσιες σχέσεις και επικοινωνία στο ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας στην Καστοριά και ασχολήθηκε  με το αντικείμενο συστηματικά στη διάρκεια των σπουδών της ενώ ύστερα σε διάφορες θέσεις στην περιφέρεια, στο ελεγκτικό συνέδριο και σε προγράμματα του υπουργείου τουρισμού για τις περιφέρειες σχετικά με πολιτιστικό τουρισμό και διοργάνωση εκδηλώσεων. Ταυτόχρονα, η ίδια ασχολείται σε επιχείρηση με λευκά είδη και με την διακόσμηση αλλά αυτό που την ενδιαφέρει περισσότερο από όλα είναι η διοργάνωση πολιστικών εκδηλώσεων. Η ίδια έχει πάρα πολύ την έννοια της πειθαρχίας, της υπομονής και αυτό φαίνεται από τον τρόπο που διαχειρίζεται τα πράγματα ενώ είναι της άποψης του «όσο ζεις μαθαίνεις».